|
Siv-Anita Registered_user |
Utroskap - hvor setter man grensene?Hei til alle i forumet, og til dere i Party-gjengen spesielt. Jeg har lyst til å starte et diskusjonstema her, nemlig om hvor grensene for utroskap går. Selvsagt er det like mange meninger om det, som det er individer, og emnet har vært gjenstand for diskusjon tusenvis av ganger før andre steder, men det vil nok likevel være artig å kaste noen baller opp i luften her og se hvem som fanger de opp og hva de gjør med dem:Utroskap begynner selvsagt med tanken, og da er det naturlig å spørre om dette kan regnes som utroskap i seg selv - en syndig tanke der man fantaserer om andre enn kjæresten sin, noe som frister og en tanke man leker med, koser seg med og onanerer til, gang etter gang... Har man rett til å bli sjalu over et brev kjæresten starter med "Kjære..." til en av motsatt kjønn, og avslutter med "Klem..."? Hva med flørting enten det er på nett i chat-rom eller med webcam, over telefon eller ansikt til ansikt ute? Kan man være utro i ord og antydninger, i løfter og uttalelser? Hvilke berøringer skrider over til kjærtegn og utroskap? Det å leie noen, gi en klem eller et kyss, er det tillatt? Er det forskjell på i hvor stor grad man kjenner denne personen fra før? Hvor mye tunge er det lov til å bruke før det kan defineres som klining? Og er det det lov å bruke litt tunge uten at det regnes som utroskap? Hvilke kroppsdeler er det tillatt å beføle eller la seg beføle på uten at man gjør noe galt? Er det forskjell på å kose med puppene til en jente på tomannshånd eller "grabbe" dem for moro skyld på en fest blant mange andre? Er det å være utro om man viser seg naken for en annen person enn den man er sammen med eller for eksempel puppe-flash'e eller vise rumpa til dem? Vet at ikke alle er enige om at oralsex, kosing, fingring og runking er direkte utroskap heller, flere setter grensen ved samleie, og at noen også mener at dersom det ikke er følelser involvert eller man bare har et sidesprang nå og da, one night stands o.s.v, så er det ikke utroskap på samme linje med en fast elsker eller elskerinne. Er det forskjell på følelsesmessig utroskap og fysisk utroskap? Jenteklining, jentekos og jentesex er poppis som bare det, og mange gutter fantaserer om å se to jenter gjøre det. Hva om dama til en gutt driver på med venninnen sin, er det okay eller er det utroskap? Er det forskjellige regler som gjelder for jente/jente- enn jente/gutt-forhold? Er det slik at om en jente kliner, koser og slikker og fingrer litt på en annen jente så er det helt i orden, mens dersom hun gjør tilsvarende med en gutt så er det er stort problem? Eventuelt hvorfor? Er det fordi en gutt ikke føler seg truet av en annen jente eller er det fordi det er forsmedelig at andre har fått ha seg med dama si eller er det fordi tanken på at hun har vært bortpå en annen gutt er ekkel og kvalm for en hetero gutt? Gjør det noe forskjell om venninnen hun gjør ting med er lesbisk og ikke bare bi-nysgjerrig og leken? Da kan hun jo absolutt være en konkurrent til gutten og gjøre alt hun kan for å stjele dama på heltid... Bare noen tanker som surrer rundt dette her, et tema som aldri blir utdebattert, grenser som endres med tiden og varierer med miljøet man vanker i og landsdelene man bor i. Det er tydelig vi ikke er født med ett syn, èn moral eller de samme grenser for hva som er riktig og galt, tillatt eller forbudt, deilig frekt og opphissende eller dårlig gjort og sårende. Er for øvrig fortsatt fri og frank, så har ikke kommet opp i disse problemene i praksis ennå, men tenkte det ville være en fordel å være godt forberedt :-) Kyss, klapp og klem fra Siv-Anita! |
|
Troy Registered_user |
Utroskap er når du fersker typen din i en rå og brutal gangbang! |
|
LuftHode Registered_user |
Nok et visdomsord fra "Troy", ja. |
|
Lisbeth Party-gjengen ![]() Administrator |
Heisann! Utroskap er når du bryter de grensene som kjæresten din har satt for hva du får lov til og hva du ikke får lov til i forhold til hva han eller hun føler seg trygg og komfortabel med og ikke blir sjalu av. Det er en definisjon som jeg kom på selv akkurat nå, og jeg er faktisk ikke så rent lite stolt av den! :-) Klem fra Lisbeth |
|
Marques Registered_user |
Hvor mange synes man er utro hvis man i ny og ne "har seg" med en prostituert? Jeg føler jeg ikke er utro når jeg nå har gjort dette i 3-4 år. Kvinner synes kanskje det, men "gutta" er vel kanskje mer enig med meg. Eller er det kort og godt slik at hvis man har et samleie med "andre", så er man utro - selv om man betaler for det? |
|
Som jeg sa innledningsvis er det noen som mener at dersom det ikke er følelser involvert eller man bare har et sidesprang nå og da, one night stands o.s.v, så er det ikke utroskap på samme linje med en fast elsker eller elskerinne, så tankene dine rundt dette er ikke sjokkerende, men er de ikke mer en unnskyldning du lurer deg selv med og en løgn du baserer livet ditt på enn noe du faktisk virkelig selv tror på? Jeg likte Lisbeth's definisjon av hva som er utroskap, og vil derfor spørre deg, Marques, ville du godta at dama di pulte med gigoloer eller strippere hun leide inn for anledningen jevnt og trutt gjennom hele forholdet deres? Og hvis du mener det du gjør ikke er galt i forhold til dama di, har du da fortalt henne om at du "har deg" med prostituerte? |
|
Hadde nesten lyst til å legge meg flat for dine synspunkter på mitt innlegg. Du har kanskje rett med hensyn til dette med at jeg bruker det som en unnskyldning for det jeg gjør. Men for pokker, jeg klarer ikke å la være, det smaker sååå godt. Om hun hadde gjort det sammen med en gigolo eller noe? Vet ikke, men hadde nok ikke likt det, nei. For alt jeg vet, så kanskje hun gjør det, men jeg velger å tro at det ikke skjer. På en annen side er det VELDIG bra om jeg ikke får vite det, dersom det skjer. Jeg inbiller meg at jeg hadde oppdaget det, dersom det skjedde. Hun er av den typen som ikke klarer å ikke legge følelser i dette med sex - tror jeg. Vi har vært gift sååå lenge, at jeg føler jeg hadde merket det, hvis det var noe. MEN, så er det jo slik med dere kvinner, at dere kan være utrolig sleipe og beregnende hvis dere vil, og særlig hvis dere vil oppnå noe. Uansett: Dette med å besøke en prostituert i ny og ne gjør meg godt. Vet det er feil av meg, og jeg begrenser det til 3 - 4 ganger i året. Vil heller det, enn å ha et forhold til en i bekjentskapskretsen min. Til slutt Siv-Anita: Det er sååå hyggelig med seriøse kommentarer og meninger, enten de er for eller imot mine. Tror du er en ekstremt oppegående og dyktig dame! |
|
Enig i at meninger og respons er gøy uansett (så lenge det ikke er helt usakelig, da, selvsagt), og at man har forskjellige synspunkter er jo det beste grunnlaget for en lengre og god diskusjon hvori man attpå til kan få belyst nye sider av en sak. Men jeg må spørre deg: Er det verdt det? Dette å benytte seg av en prostituert? Hvis vi ser helt bort fra moral og umoral, riktig og galt, men kun skjærer det hele ned til ett eneste fakta med påfølgende spørsmål: Konen din oppdager det! Hvordan reagerer hun? Blir det sorg, trasig forhold eller også skilsmisse? I så fall: Er det verdt risikoen? 3-4 ganger i året er ikke så mye - kunne du ikke like så godt klart deg uten? Og er det mangel på sex med konen din som forårsaker behovet for en prostituert, eller er det ene og alene for den ekstra spenningens skyld du gjør det? |
|
Jethro Registered_user |
Om man er i et fast forhold, hvorfor skal man da i det hele tatt fantasere om andre? Det skulle man da virkelig fint kunne unngå om man er fornøyd der man er!? Å fantasere om andre, gjør vel alle i en eller annen grad selv om man er i et forhold som fungerer, men det er stor forskjell på å være utro i tankene og å sette det ut i praksis. Det samme går på dette å benytte seg av prostituerte. Burde vært helt unødvendig det også, men det er en form for utroskap man bedre kan "leve" med samvittighetsmessig da man betaler for det, enn det å utøve utroskap med påfølgende fare for at dette kommer frem i lyset og skaper masse problemer i ettertid, samt at man meget sjelden klarer å gjenopprette tilliten igjen mellom to mennesker som er glade i hverandre, så derfor er nettopp gjensidig tillit dyrebart! Derfor mener jeg at grensen på utroskap, går der hvor berøringen begynner å bli litt for intim. Om man ser seg "nødt til" å oppsøke andre for å dekke et behov, ja da er det på tide å ta en vurdering av sitt eget forhold på en ryddig måte! |
|
Uff... Vet nesten ikke hva jeg skal svare, men det er nok (iallfall nå) delt mellom det med spenning og mangel på sex-lyst hos kona. Men de første gangene var det utelukkende mangel på sex hjemme. Dessuten er det ikke mye sexy med en dame som hver dag klager på vondt her og vondt der HELE kvelden. Må nok innrømme at det var hennes hypokonderi som lå i bunnen for at jeg første gangen oppsøkte en prostituert. Hun prostituerte klager aldri på noen ting. Hun er bare blid og hyggelig. Her er det også viktig for meg å legge til at hun er både norsk, er 28 år, går på skole, gjør dette av egen fri vilje og slutter når hun vil. Tror heller ikke hun tar imot besøk av mer enn max en til to pr.dag. Om jeg kunne klart meg uten? Ja, selvfølgelig kunne jeg det, men nå ble det altså ikke slik. For de som måtte tro at jeg er mindre glad i kona nå enn før, etter dette? TOTALT feil, det er heller motsatt. |
|
Aksepterer fullt ut din påstand om at du nå kan klare å være mer glad i kona di, da du er mer fornøyd med ditt eget seksualliv. Men slik du beskriver din kone, hypokondrisk eller i hvert fall med antydning til eller i mer eller mindre grad, så må jo dette også innvirke på deres samliv og tilværelsen i hverdagen som sådan...!? Nå som du har sett, via hun prostituerte, hvordan noen jenter kan være, søte og positive fra morgen til kveld, og som du selv sier om henne: "Hun klager aldri på noen ting. Hun er bare blid og hyggelig.", savner du ikke da dette også utenom i sengen? Ikke for å oppfordre til ekteskapsbrudd her, men er det noen vits å tilbringe hver dag sammen med en man egentlig er litt lei og sliten av sytingen og klagingen til kun for gammelt vennskaps skyld og fordi man har vært gift så og så lenge med denne personen? Kan det ikke tenkes at mye av klagingen også skyldes at hun har gått litt lei av deg, og at dere begge ville fått det bedre om dere kom bort fra hverandre, at dere begge ville bli langt mer fornøyde da, og attpå til kunne fortsette med bare å være gode venner og til støtte for hverandre i en langt større grad enn dere er i stand til idag? |
|
Joda, jeg må nok si meg enig i mye av det du sier. Men hvis vi går tilbake til utgangspunktet her, d.v.s. hva er grensen for utroskap, så var det det vi diskuterte. At vi (kona og jeg) skulle gå fra hverandre, har vi nok begge (tror jeg) vært inne på tanken på, men det er ofte en økonomisk ruin, og ikke minst, det aller viktigste: Tror ikke vi er interessert i det noen av oss. Vi har det forholdsvis godt sammen, og krangler nesten aldri. Krangling tar for mye tid og krefter er mitt motto. Jeg har ikke annet forhold til den prostituerte enn at jeg liker selskapet hennes de stundene vi er sammen, og det varierer fra 1 til 4-5 timer hver gang. Når jeg sier at hun aldri klager eller er sur, så faller vel det seg naturlig når jeg ikke ser henne mer enn 3-5 ganger i året, eller? Klarer liksom ikke å få uttrykt det skikkelig, men disse stundene kompenserer på en måte for denne klagemuren jeg er til tider. Konas hypokonderi er til tider veldig slitsomt, men det er for liten grunn til å skilles bare p.g.a. hypokonderi, er det ikke? Filler'n heller, jeg er glad i dama, og vil fortsatt være gift med henne. Hadde det ikke vært for dette hypokonderiet, så hadde det vært verdens beste dame å være sammen med. Dessuten er hun veldig fin, noe jeg får merke når vi er ute. Da merkes konkurransen veldig godt, og det er noe jeg er stolt av - at andre er ute etter dama mi, for det tyder jo på at flere synes hun er fin. Ok, jeg vil ikke trekke dette lenger enn til hit, for jeg vil tilbake til utgangspunket. Er jeg utro? Utro på den måten vi ofte snakker om? Jeg føler ikke det, men jeg innrømmer at jeg samme kvelden har litt dårlig smak i munnen, men dette har gått over dagen etter. |
|
Jethro Registered_user |
Må bare si meg helt enig i Siv-Anita's skildring her, og har derfor ingenting nytt å tilføre i det henseende. Grensen for utroskap er vel godt krysset for deg på èn måte, men samtidig så kan man se på det på en annen måte; du har jo ikke innledet et følelsesforhold med en annen dame, du betaler jo for det og det stopper der har jeg skjønt. Du sier også at du ikke kunne tenke deg å skilles... det er vel og bra det, men når "strikken strammes" rundt en type hypokonderi, vil denne sikkert ryke etter hvert om det ikke bedrer seg. Du er stolt av dama di når dere er ute, fordi hun er flott å se på, sier du... javel... det sier jo at andre menn også kunne vært interessert i henne og til og med også få henne til sengs. Hvordan ville DU reagert om det viste seg at kona di var utro? Da skal jeg nesten vedde på at du ville følt deg bedratt og udugelig, det også om hun viste seg å betale for det... ikke sant? ...og den "dårlige smaken" du har i munnen etter et av dine besøk er vel et snev av dårlig samvittighet. Misforstå meg rett, Marques, jeg syns det er bra at du belyser dette problemet... for det er faktisk flere enn du tror som sliter med det samme... :-) |
|
Jada, Jethro. Det virker som om du har forstått det riktig. Følt meg bedratt og udugelig, om hun hadde gjort det samme? Ja, selvfølgelig hadde jeg det. Hvem ville vel ikke det? Hvis hun gjør det samme, så vil jeg selvfølgelig ikke vite det, men jeg tror jeg villet merke det, for hun er VELDIG følelsesmenneske. Tror hun villet blitt forelsket ganske fort, selvom hun hadde betalt for det, faktisk... Misforstå meg rett, sier du. Selvfølgelig gjør jeg det! Du har veldig mye rett i dine tolkninger. Det er mange (ekstremt mange, tror jeg) i samme situasjon. |
Susanne![]() Administrator |
Lisbeth sa: "Utroskap er når du bryter de grensene som kjæresten din har satt for hva du får lov til og hva du ikke får lov til i forhold til hva han eller hun føler seg trygg og komfortabel med og ikke blir sjalu av. Det er en definisjon som jeg kom på selv akkurat nå, og jeg er faktisk ikke så rent lite stolt av den! :-)" Og jeg er faktisk ikke så rent lite stolt av å ha en så klok kjæreste heller! :-) (har ikke vært innom denne tråden før nå, så har heller ikke sett posten din ...før nå!). Jeg er helt enig i definisjonen din og det ekstra smarte med den er jo at den er individuell og fleksibel alt etter hvilke følelser rundt dette og grenser hvert enkelt par først har satt opp. Og til Marques: Det du ikke tør fortelle konen din, det er utroskap - garantert, uansett om det er penger involvert eller ei. Det behøver selvsagt ikke hindre deg i å fortsette, eller å gi deg dårlig samvittighet, men du skal vite at det ikke holder som unnskyldning. Hilsen Susanne |
|
Greit, jeg gir meg. Dette er utroskap, skjønner jeg, men la oss iallfall bli enige om at dette er en "mildere" form, enn om jeg skulle ha hatt et følelsesmessig forhold til en av venninnene eller nabo-damene våre. DEN annerkjennelsen kan jeg vel få? Det er sikkert mange andre meninger om dette også, men vi stopper der. Det var uansett moro å få såpass respons, og dette har gjort at respekten for kona på en måte har blitt enda større. Jeg er dessuten enda mer bevisst på hva jeg gjør. Skal prøve å la være, men skulle det skje igjen, så vil jeg trøste meg selv, ved tanken på at dette er en svært mild form for utroskap. Måtte de som liker vinter, ha en fin sådan. Vi andre får gjøre det beste utav den, og glede oss over at det nå "bare" er ca. 6 måneder til vi på ny kan glede oss over en lys og varm periode igjen. |
Graden av utroskapet er ikke opp til deg å bedømme, men din kone, i likhet med at utmåling av straff ikke settes av forbryteren. Men det er fint at du har fått noe igjen for diskusjonen her, det kan ingen ta fra deg, og ulike og seriøse synspunkter i alvorlige og diskré saker man ikke kan diskutere med kjente er utrolig viktig for et mer åpent og nyansert syn på sin egen situasjon som man kanskje har kjørt seg litt fast i. Jeg regner med at du også vil fortsette å delta i andre diskusjoner her selv om det da ikke gjelder saker som står deg så personlig nærme som akkurat denne gjorde? Ser for øvrig fram til vinter og snø, skiløping, aking, snøballkrig, førjulstid, jul og romjul :-) Hilsen Susanne |
|
Jethro Registered_user |
Så, Susanne... Det er altså IKKE til Marques å dømme utroskapen? ...men derimot opp til hans kone? ...javel... men jeg skulle mene at, om mynten hadde vært snudd, så kunne HAN kunnet bedømme det samme? Jeg "lukter" en viss forskjellsbehandling her. Har kvinner i samme situasjon noen immunitet i det hele? Jeg bare spør, for det ER faktisk kvinner som i mange tilfeller er VERRE enn menn i så henseende... tro det, eller ei... |
Neida, Jethro, da har du misforstått meg. Det er den fornærmede, forsmådde og bedratte part som skal avgjøre i hvilken grad han eller hun føler seg slik, uavhengig av kjønn - altså ingen forskjellsbehandling. Det jeg påpeker overfor Marques at at man ikke kan sitte som dommer over seg selv i urett begått mot andre - det er som å la hesten passe havresekken og deretter be den gjøre regnskap for om alt er der eller noe mangler! Jeg betviler heller ikke at jenter kan være vel så fæle som gutter til å hoppe til køys om anledningen til et sidesprang byr seg. Hilsen Susanne |
|
Liten bjørn i skogen Registered_user |
Utroskap er det du ikke kan leve med god samvittighet for. Det er DU som definerer hva du mener er utroskap. I det øyeblikket du får den minste følelse av dårlig samvittighet ovenfor din kjære, da er du i prinsippet utro. |
|
stoosh Registered_user |
Lisbeth skrev: "Utroskap er når du bryter de grensene som kjæresten din har satt for hva du får lov til og hva du ikke får lov til i forhold til hva han eller hun føler seg trygg og komfortabel med og ikke blir sjalu av" "Liten bjørn i skogen" skrev: "Utroskap er det du ikke kan leve med god samvittighet for. Det er DU som definerer hva du mener er utroskap. I det øyeblikket du får den minste følelse av dårlig samvittighet ovenfor din kjære, da er du i prinsippet utro." I denne tråden her kan jeg ikke se at noen har kommet med bedre definisjon enn hva Lisbeth har. Hvis en skulle gå ut i fra "Liten bjørn i skogens"'s definisjon så vil jo det si at en person med "gi faen" holdning, og høy samvittighetsterskel nesten ikke kan være utro om han/hun ikke bryr seg selv, men det er uansett den det går utover og som eventuelt blir bedratt som må avgjøre om det er utroskap eller ikke. Hvis en part ser på kyssing som uskyldig flørt uten betydning mens den andre parten ser på kyssing som en øm følelselsmessig handling, så vil det jo være ok for den ene å kysse, men ikke for den andre. Vil det da være utroskap når den med lav samvittighetsterskel kysser og ikke når den med høy samvittighetsterskel gjør det? Om den med lav samvittighetsterskel kysser vil sannsynligvis den andre også se på det som utroskap fordi denne vet at kjæresten ser på kyssing som en øm og følelsesmessig handling. Utroskap er når en ikke forholder seg til partnerens grenser for hva som er tillatt. |
|
Knut Party-gjengen ![]() Administrator |
Her kom stoosh meg i forkjøpet. Jeg leste innlegget til "Liten bjørn i skogen", reagerte på det og bestemte meg for å gi motsvar, men fant ut at jeg skulle titte om det var noe nytt i nettavisene først (kunne jo være krig eller noe), og så kom stoosh i mellom. Jeg er helt enig med henne! Det er som Susanne også har sagt over om at ingen kan sitte som dommer over seg selv. At den som er utro allerede mangler samvittighet, har lav moral og manglende følelser for den han eller hun har gitt troskapsløfte til ved å være kjærester eller gift, er et faktum i utgangspunktet, og å belønne det ved å fraskrive vedkommende ansvar for hans eller hennes handlinger og ugjerninger er helt feil. Jeg vil til slutt spørre den "lille bjørnen i skogen" om det er slik at en som stjeler men ikke føler dårlig samvittighet heller ikke er noe tyv, om en som dreper men ikke angrer på det heller ikke er en drapsmann og om en som voldtar men ikke føler å ha gjort noe galt heller ikke skal bli dømt for det? |